R MODEL PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEAD TOGETHER (NHT) BERBANTUAN QUIZIZZ UNTUK MENINGKATKAN PEMECAHAN MASALAH
Abstract
This study aims to see the improvement of students' mathematical problem solving skills using a learning model using Numbered Head Together (NHT) cooperative learning assisted by Quizizz to improve problem solving. The NHT learning method is a learning method that uses cooperation among students to achieve learning objectives. The subject of the research is the seventh grade students of SMK N 1 Air Kumbang in the academic year 2020-2021. This method is Quasi-Experimental. There are two types of research data, quantitative and qualitative data. The data were analyzed using descriptive analysis and obtained calculations. It was found that students who received learning with NHT (Numbered Head Together) cooperative learning assisted by Quizizz get a higher post test score.
References
Amornchewin, R. ( (2018).). “The Development Of Sql Language Skil In Data Definition And Data Manipulation Languages Using Exercises With Quizizz For Students’ Learning Engagement”. . Indonesian Journal Of Informatics Education. Vol.2, Issue 2, Pp 85 , Vol.2, Issue 2, Pp 85.
Arum, O. S. ((2019)). Google Slide Dan Quizizz Dalam Pengembangan Buku AjarElektronik Interaktif (Baei) Matematika Program Studi Pendidikan Matematika Uin Raden Intan Lampung. Admathedu Vol.9 No.2Desember 2019 .
Badrudin. (2014 ). Manajemen Peserta Didik. Jakarta: PT Indeks. .
Daryanto, &. R. ( (2012).). Model Pembelajaran Inovatif. . Yogyakarta: Gava Media. .
Huda, M. (2014). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Huda, M. (2016). Model-Model Pengajaran Dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. .
Kistian, A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di Kelas IV SDN 4 Banda Aceh . Jurnal Ilmiah Pendidikan Vol. 9, No. 2. , Vol. 9, No. 2. .
Machfud, H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (nht) untuk Meningkatkan Respon, Aktivitas, dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Vol. 6, No. 2. 8 , Vol. 6, No. 2. 8 .
Missari, Y. E. (2014 ). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT (Numbered Head Together) pada Materi Aljabar Di Kelas VII Mts Aisyiyah Palembang. Palembang: Universitas Muhammadiyah Palembang. . Palembang. : Universitas Muhammadiyah Palembang. .
Ruseffendi. (2002). Dasar-Dasar Matematika Modern dan Komputer Untuk Guru. . Bandung : Tarsito.
Ruseffendi. (2002). Dasar-Dasar Matematika Modern dan Komputer Untuk Guru. . Bandung : Tarsito.
Susanti, I. (2015 ). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Number Head Together (NHT) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII Di MTs Muhammadiyah 2 Palembang. . Palembang : Universitas Islam Negeri Raden Fatah .
Susanto, A. (2013 ). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenamedia Group. .
Taniredja, T. (2011). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Bandung: Alfabeta. .
Wahyuddin. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) pada Siswa Kelas V SD Negeri 75 Ujungpero Kecamatan Sabbangparu Kabupaten. Jurnal Pendidikan Matematika , Vol. 3, No. 1. .
Yulhendri, &. S. (2016). Pendidikan Ekonomi Untuk Sekolah Menengah Perencanaan, Strategi dan Materi Pembelajaran. . Jakarta: Kencana.
Yustisia., T. P. (2007). Panduan Lengkap Ktsp (Kurikulum Tingkat SatuanPendidikan) Sd, Smp, Dan Sma. Yogyakarta: Pustaka Yustisia.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Nabla Dewantara : Jurnal Pendidikan Matematika by http://ejournal.unitaspalembang.ac.id/index.php/nabla is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.